fredag 22 juli 2016

Kroatien -Nationalparkernas förtrollande land


Sommaren 2016 gifte jag mig. När jag och min blivande skulle välja vart vi skulle åka på bröllopsresan fick jag (som brukar vara den som lägger fram förslag på resmål) en sådan enorm beslutsångest. Så jag började fråga runt bland kollegor, vänner och folk jag träffade i olika sammanhang. Och de allra flesta tipsade faktiskt om samma land: Kroatien. Vi hade aldrig varit i landet och eftersom folk som varit det verkade så eniga om dess skönhet tänkte jag- varför inte? Började googla och blev otroligt sugen på nationalparken Krka och Plitvicesjöarna. Så vi bokade en veckas boende på ett hotell utanför Zadar (då Zadar ligger ungefär mittemellan parkerna fast vid kusten).  

Kroatien var andra stoppet och huvudresmålet under vår bröllopsresa i juni 2016 - efter Paris och innan Berlin.

I detta inlägg har jag skrivit övergripande om min uppfattning av Kroatien och lite tips. Under vår visit i Kroatien besökte vi staden Zadar och Split samt nationalparkerna Krka och Plitvicesjöarna. Läs mer om dessa i separata inlägg. 

Köra bil i Kroatien

Att köra bil i Kroatien är verkligen hur enkelt som helst. Det är lätt att hitta och vägarna håller hög klass. Under det senaste årtiondet har Kroatien byggt nya motorvägar. Detta inte minst för att underlätta för turister som gärna bilar genom landet. Eftersom vägarna är så bra gjorda och på flesta håll nästan helt raka kan man köra i hög hastighet och under långa avstånd är hastighetsbegränsningen 130 km/h. Var dock försiktig med att köra för långa sträckor utan att stanna. Man blir ordentligt trött när man kör på de raka vägarna.  För att finansiera upprustningen har man satt upp vägtullar på motorvägarna. Det är inga stora summor det handlar om utan kan handla om runt 20-30 Kuna (30-40 kr, 2016). I vägtullarna betalar man med cash. När man kommer körande mot en vägtull skall man inte köra genom genomfarten längst till vänster där det står Nca då det gäller för personer med pendlarkort.  



Medtrafikanterna, Kroatierna - var ganska lugna förare enligt mig. Jag kände mig lika bekväm som att köra hemma i Sverige. Jag vill återigen passa på att slå ett slag för appen Nawmii som fungerar som en GPS. Läs mer i inlägget Restips här. Rekommenderar även att ta med en portabel laddare så man slipper oroa sig för att mobilen skall dö då appen drar en del batteri. 



Det var heller inga problem att tanka på bensinstationerna. Bensinen kostar ungefär som hemma. Man tankar och sedan går man in och betalar i kassan. 

Mitt intryck av Kroatien
Min uppfattning är att landet inte riktigt har hunnit rustas upp. Kroatien är ganska slitet med undantag för de nya och imponerande vägarna och de putsade stadskärnorna (åtminstone i Split och Zadar som vi besökte). Visst är vattnet helt fantastiskt, det kan jag inte förneka. Och nationalparkerna helt magiska. Men då husen är slitna, arkitekturen tråkig och maten, enligt mig inget speciellt, så anser jag att landet inte har så mycket att komma med i jämförelse med länder som Spanien, Grekland, Italien och Frankrike. Samtliga dessa länder har ett liknande klimat men enligt mig betydligt mer att erbjuda.  
Men, jag har som sagt inte varit i hela landet och som jag förstått det så är det väldigt vanligt att man åker ut till öarna som skall vara mycket vackra. Och jag har hört många tala gott om Dubrovnik. Kanske åker jag tillbaka någon gång och kanske kan jag efter det ändra min bild av landet. 
Men jag får ändå lov att vara ödmjuk inför att många som åker till Kroatien uppenbarligen älskar landet. Och att turismen ökar drastiskt för varje år som går. Det är fakta. 
Det är billigt i Kroatien. Man kan verkligen unna sig att äta, dricka och en massa annan lyx utan dåligt samvete. Och det är ju inte helt fel. 

Folket 
Folket i Kroatien är inte trevliga men inte heller otrevliga. Men ganska ointresserade och likgiltiga. De tog emot ens beställning på restaurangen men log inte. Man kunde beställa något men istället för att meddela att de inte hade det man beställt kom de in med något annat. Frågade inte mig som kund- utan bara gjorde det. På en restaurang som vi återkom till beställde jag samma sak två gånger. Ena ena gången fick jag dubbelt så mycket som den andra. Självklart förstår jag att jag kan ha haft en enorm otur men jag befann mig ändå i landet under en vecka och det var det intrycket jag fick. De behöver lära sig mer om service. Däremot är de pålitliga och håller tider. 

Mat och Dryck 
I Kroatien är det fisk och skaldjur som gäller och många som varit där säger att den är helt fantastisk. Men då de inte skalar skaldjuren och fisken läggs upp hel på tallriken med skinn och ben och allt så vågade jag i ärlighetens namn aldrig prova. Såhär i efterhand borde jag ha gjort det. Annars var det kött med pommes som gällde. Precis som överallt annars när man reser. Kroatien är inte såsernas land utan vi fick hela tiden fråga efter en passande sås men slutade oftast med att vi fick majonnäs.  



Däremot vill jag flagga för fruktölen i Kroatien. Det finns en massa olika smaker och de är inte så söta som fruktöl annars tenderar att vara. Verkligen goda! 



I Kroatien har man också en kopia av coca-cola som heter Cokta- jag tyckte det var otroligt god. Kan verkligen rekommendera att pröva denna om man gillar vanlig cola. Den är lite annorlunda i smaken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar