fredag 22 juli 2016

Zadar - Kroatiens bästa läge!


Sommaren 2016 gifte jag mig. När jag och min blivande skulle välja vart vi skulle åka på bröllopsresan fick jag (som brukar vara den som lägger fram förslag på resmål) en sådan enorm beslutsångest. Så jag började fråga runt bland kollegor, vänner och folk jag träffade i olika sammanhang. Och de allra flesta tipsade faktiskt om samma land: Kroatien. Vi hade aldrig varit i landet och eftersom folk som varit det verkade så eniga om dess skönhet tänkte jag- varför inte? Började googla och blev otroligt sugen på nationalparken Krka och Plitvicesjöarna. Så vi bokade en veckas boende på ett hotell utanför Zadar (då Zadar ligger ungefär mittemellan parkerna fast vid kusten).  

Kroatien var andra stoppet och huvudresmålet under vår bröllopsresa i juni 2016 - efter Paris och innan Berlin.

Hotell Pinija 
Normalt när vi reser brukar vi bo ganska billigt. Men nu var vi ju på bröllopsresa så vi valde att bo lite lyxigare och bokade faktiskt det lyxigaste rummet de hade- Premium relax Pinija. Så vi hade balkong mot poolområdet och havet. För hela vistelsen- 8 nätter, betalade vi strax över 10.000 kronor och då ingick frukost. Man kunde välja in halvpension så även middagen ingick men vi åt buffén en dag och tyckte att den var sådär. 



Precis framför ingången finns en stor gratisparkering och det sitter en vakt vid infarten 
Både hotellets poolområde ute, strandlinjen nedanför hotellet och inomhuspoolen var riktigt bra. Även relaxavdelningen som ligger inomhus med utsikt mot havet var hög klass på. 


Utsikten från vårt rum över poolområdet 





Frukostbuffén var helt okej. Den hade allt man kan förvänta sig men inte mer. Jag har definitivt ätit sämre frukostbufféer på många resor men jag har även ätit bättre. 


På området finns en minigolfbana som ligger längst ut på udden. Otroligt fint! För övrigt fanns det en relaxavdelning där man kan boka tid i jacuzzin för 100 kr per person för tre timmar. Man kan inte bli lovade att vara ensamma men vi hade turen att vara det en kväll trots att det regnade. Man kan även köpa massage eller olika behandlingar. Jag tog en massage. 50 minuter för 500 kronor vilket jag tyckte var ett bra pris. 


På hotellområdet finns en restaurang varifrån man har utsikt över byn Petrcane. 


Rummet var fräscht och utsikten riktigt fin. Däremot kunde konditioneringen ha varit bättre. Vissa dagar var det riktigt varmt och man kunde inte riktigt kyla ner rummet. Wifit var bra. 



Petrcane 

Närmsta by från hotellet heter Petrcane. Det är en liten by med två små matvarubutiker, några caféer och restauranger. 





Zadar 

Precis som Split så var Zadar en risig stad med en putsad stadskärna som faktiskt var ganska mysig. I Zadar reagerade vi på att det verkade finnas ganska många bra restauranger. Men stadskärnan är inte så stor utan består av en mindre yta med mellanbreda gator, bitvis av glansig stenbeläggning vilket ger ett lyxigt och fint intryck. 








Church of St Donat


Nere vid vattnet finns en glasplatta som på kvällarna visar en "ljusshow". Vi var inte där någon kväll så jag kan inte uttala mig om den men jag tog dagbilder på den. 




Man har också gjort en annan häftig grej nere vid vattnet. På något sätt har man gjort ljudhål i marken som gör att när vattnet slås mot kanten av bryggan/ strandpromenaden kommer det ljud som låter lite som ett instrument eller som sälar. Faktiskt riktigt smart. 

Köra bil i Kroatien 
Att köra bil i Kroatien är verkligen hur enkelt som helst. Det är lätt att hitta och vägarna håller hög klass. Under det senaste årtiondet har Kroatien byggt nya motorvägar. Detta inte minst för att underlätta för turister som gärna bilar genom landet. Eftersom vägarna är så bra gjorda och på flesta håll nästan helt raka kan man köra i hög hastighet och under långa avstånd är hastighetsbegränsningen 130 km/h. Var dock försiktig med att köra för långa sträckor utan att stanna. Man blir ordentligt trött när man kör på de raka vägarna.  För att finansiera upprustningen har man satt upp vägtullar på motorvägarna. Det är inga stora summor det handlar om utan kan handla om runt 20-30 Kuna (30-40 kr, 2016). I vägtullarna betalar man med cash. När man kommer körande mot en vägtull skall man inte köra genom genomfarten längst till vänster där det står Nca då det gäller för personer med pendlarkort. 

Medtrafikanterna, Kroatierna - var ganska lugna förare enligt mig. Jag kände mig lika bekväm som att köra hemma i Sverige. Jag vill återigen passa på att slå ett slag för appen Nawmii som fungerar som en GPS. Läs mer i inlägget Restips här. Rekommenderar även att ta med en portabel laddare så man slipper oroa sig för att mobilen skall dö då appen drar en del batteri. 

Det var heller inga problem att tanka på bensinstationerna. Bensinen kostar ungefär som hemma. Man tankar och sedan går man in och betalar i kassan. 

Läs mer om mitt intryck av landet, folket, maten och hur det är att köra bil i Kroatien i inlägget om Kroatien här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar