söndag 13 november 2016

Trollbinande Österrike

I september-oktober 2016 åkte jag tillsammans med fem kollegor till Wien och var på olika studiebesök för att lära oss mer om landets trygghetssystem och sociala arbete. Vi är alla socialarbetare och under tre dagar hann vi lära oss en hel del och fick bra utbyte. Efter några dagar i Wien hyrde jag och en av mina kollegor en bil och gav oss ut i landet. Österrike har en otroligt vacker natur och är utan tvekan ett av Europas vackraste länder. Att bila genom det lilla landet Österrike är en magisk upplevelse. Jag och min kollega hann på bara tre dagar se landets vinodlingar i norr och dalar i väster. När jag och min nuvarande man tågluffade genom Europa sommaren 2015 stod den lilla byn Hallstatt i Österrike på min "att besöka" lista. Men den dagen vi befann oss i Salzburg och hade möjlighet att ta en dagstur till Hallstatt spöregnade det så vi fick lov att åka vidare. Så - under denna resa var Hallsatt mitt främsta mål och min kollega ville se vinodlingar.

Hyrbil

Samma kväll som våra kollegor flög hem till Sverige igen åkte jag och min kollega till flygplatsen och hyrde en bil. Vi hade inte förbokat då vi var osäkra på vilken tid och dag vi skulle komma iväg. Eftersom det inte var högsäsong var det inga problem.

Resrutt

Dag 1- Fredag Hyrde bil från eftermiddagen, Wien- Sankt Valentin (2 timmar körtid)
Dag 2- Lördag Vaknade i Sankt Valentin, körde till byn Enns som låg endast 10 minuters körtid därifrån. Enns är Österrikes äldsta stad. Sedan ett snabbt spontanstopp i Seewalchen am attersee för att sedan åka vidare mot Gmunden, en liten ort intill en vacker sjö. Nu var det äntligen dags för höjdpunkten på resan, anledningen till att jag så gärna ville bila i Österrike från första början- den lilla staden Hallstatt som ligger i en sluttning i makalöst vacker natur. Hamnade sedan i den lilla orten Adnet där vi sov en natt (3 timmar körtid)
Dag 3- Söndag Åkte efter frukost till Salzburg. På vägen in mot staden stannade vi till vid slottet Hellbrunn. Efter att ha sett Salzburg stannade vi till vid klostret Melk på vägen mot Wachaudalen. Ett vindistrikt längs med Donau med små charmiga byar som erbjuder vinprovning i vartenda hörn. Sov i den lilla byn Weissenkirchen. (2.5 timmes körtid)
Dag 4- Måndag Vaknade upp i Weissenkirchen. Stannade till i Krems, den största orten i Wachaudalen. Snarare en liten stad än en by. Mycket ståtlig. Sedan en kort körning till orten Langenlois som är känt för att ha en stor vinproduktion. Min kollega provade lite viner och jag nöjde mig med att köpa hem två flaskor eftersom det var jag som körde bilen. Resans sista stopp blev den lilla söta byn Grinzling som ligger i Wiens utkant. (1.5 timmes körtid)

Tryck på kartan för att se resrutt.

Fredag (Wien- Oberösterreich)

Wien- Hyrde bil flygplatsen- Sankt Valentin

Vid 20-tiden hyrde vi en bil på flygplatsen och körde 2 timmar till den lilla byn Sankt Valentin där vi sov en natt. Vi köpte wifi från våra mobilleverantörer så vi kunde söka efter boende och annat även när vi inte befann oss på restaurang eller hotell med wifi. Anledningen till att vi hamnade just här var att det fanns ett hotell i den lilla byn med sen incheckning. Hotellet är familjeägt och heter Gasthof och hade fräscha rum och en ordentlig frukostbuffé.

Övernattning: Hotell Gasthof i byn Sankt Valentin

Lördag (Oberösterreich)

Österrikes äldsta stad Enns - Seewalchen am Attersee - Gmunden - Hallstatt

Vaknade på hotellet i Sankt Valentin. Åt frukost och satte oss i bilen för att köra mot Hallstatt med valfritt antal stopp på vägen. Vi hann inte köra långt på motorvägen A1 innan vi (bara 10 minuter senare) hamnade staden Enns.

Enns- Österrikes äldsta stad

Enns är känt som Österssikes äldsta stad då det finns dokument som bekräftar stadsprivilegierna så långt tillbaka som den 1212. Staden ligger vid floden Enns i Oberösterreich.

Vi började med att köra uppför höjden där stadskärnan ligger. Vi parkerade på det stora torget precis bredvid stadstornet och gick en promenad längs med gatorna.

Det 60 meter höga stadstornet är ett känt riktmärke i Enns

Sen gick vi nerför höjden en bit och gick på utkanten av stadskärnan. Staden ligger vackert på en höjd.

Efter en kort promenad (Enns är en mycket liten by) kände vi oss redo för att åka vidare. Vi började med att åka ut på motorvägen A1 igen (som efter en stund övergick i E60) för att avverka en bit av vägen mot Hallstatt så snabbt som möjligt. Efter ungefär en timme tog vi av mot orten Gmunden för att nu köra på mindre vägar för att se mer natur. Det var verkligen en bra idé för eftermiddagen blev helt magisk. Ungefär en halvtimme efter att vi kört av motorvägen, på vägen mot Gmunden stannade vi i orten Seewalchen am Attersee.

Seewalchen am Attersee

Det blev ett lyckat spontanstopp. Jag låter bilderna tala för sig själva.

Eftersom vi hade helt fantastiskt väder med ca 20 grader var det endast de vackra färgerna på löven som skvallrade om att det var höst.

Gmunden

Gmunden ligger precis intill sjön Traunsee. När man kommer körande mot staden kör man först nerför en brant backe sedan finns det om man kör en bit till vänster ett parkeringsgarage där man smidigt kan parkera för en billig peng. Sedan gick vi en promenad längs med strandpromenaden där det finns restauranger och caféer.

Sedan gick vi en promenad till motsatta sidan centrum, på andra sidan sjöns inlopp och fick en vacker by över staden och sjön.

I slutet av sjön på väg mot Hallstatt såg jag en vy som jag bara var tvungen att fota

Efter promenaden satte vi oss och åt lunch (Schnitzel såklart) och sedan satte vi oss i bilen och körde vidare.

Hallstatt

En timmes körväg från Gmunden ligger Hallstatt. Äntligen skulle jag få se denna by som ser helt otroligt vacker ut på bild. Jag var beredd på att bli besviken. När man har längtat så mycket efter att få se en plats, och byggt upp så höga förväntningar är risken stor att bli besviken. Men Hallstatt överträffade mina förväntningar.

Parkering
Men jag är inte ensam om att vilja se Hallstatt och vi var långt ifrån ensamma där. Trots att det var början på oktober var staden fullproppad med folk. Vi hade blivit förvarande om att det är svårt att få parering i byn men det var en underdrift. Alla tre parkeringshus var fulla och vi var tvungna att åka förbi staden och parkera på en parkering till en badplats som låg ca 15 minuters promenad från staden. Vi hade tur att det fanns plats där men under högsäsong kan jag tänka mig att det inte ens finns där, En bekant till mig som bor i Österrike hade varit i Hallstatt och vänt på grund av att det inte fanns någonstans att parkera.

Men när vi väl parkerat och promenerat in till staden fick vi en upplevelse som var värt mödan. Återigen låter jag bilderna tala för sig själva...

Ofta när man reser brukar man se många japaner/ kineser då de reser väldigt mycket i Europa. Ofta har de stora kameror (numer ofta sina mobiltelefoner) i högsta hugg då de även är kända för att fotografera mycket. I Hallstatt var det väldigt många (till och med ovanligt många) turister från Kina/ Japan men det visade sig att det finns en förklaring till detta. Det är nämligen så att man i Kina har byggt en exakt kopia av Hallstatt i hemlandet, närmare bestämt i staden Louyang.

Man kan hyra traditionella Österrikiska folkdräkter vilket flera gjorde för att få de perfekta bilderna
Bild tagen från parkeringen vid badplatsen.

Nu började det bli mörkt och vi tog bilen och körde mot Salzburg där vi tänkt spendera morgondagens förmiddag. Vi körde en timme till en liten by precis utanför Salzburg som heter Adnet och lyckades hitta ett familjeägt hotell som hade öppet där vi övernattade.

Övernattning: Hotell Seefeldtmuhle i Adnet, se hemsida här

Söndag (Salzburg- klostret Melk & Wachaudalen)

Vaknade på hotellet i Adnet. Åt frukost på hotellet och sedan körde vi in till Salzburg. På vägen stannade vi till vid slottet Hellbrunn.

Salzburg (separat inlägg)

Se separat inlägg om Salzburg här.

Efter att ha gått en promenad i Salzburg, varit uppe i fästningen, sett palatset Marabell, fikat på café Sacher, ätit lunch, sett Mozarts födelseplats och köpt med oss Mozartkulor hämtade vi bilen och körde mot Wachaudalen med dess vinodlingar.

Från Salzburg till första stoppet vid klostret Melk tog det 2 timmars körning på motorvägen A1. Väl framme vid Melk tog vi av på mindre vägar som slingrade sig längs med Donau-floden.

Klostret Melk

Wachaudalen

Durnstein- Wachaudalen

Första byn vi stannade till i var  Durnstein. Här var det nästintill folktomt. Byn är liten och ligger ligger beläget på en slätt ner mot Danaufloden. Det finns ett slotthotell på höjden med spa och lyx. Men vi hade ingen lust att betala så mycket för den natten och de mindre familjehotellen verkade ha stängt för natten. Och eftersom det inte var så mycket folk där och det började bli mörkt var det lite obehagligt i byn och vi åkte tillbaka några minuters körväg från det hållet vi kom ifrån för att hitta ett hotell i någon lite större by.

Weissenkirchen- Wachaudalen

Vi körde in i byn Weissenkichen och hittade till slut ett litet familjeägt hotell där vi kunde hyra en lägenhet för natten. Familjen har även sina egna vinodlingar och i källaren finns vinprovning av deras viner och man kan köpa lättare snacks. Vi valde att först gå och äta på en restaurang i byn för att sedan prova lite viner på hotellet. Ägaren som också producerar vinerna befann sig på plats och kom och bjöd oss på två glas vin och hans sällskap. Det märktes att han denna kväll avnjutit ett glas eller tio då han var aningen rund om fötterna och kanske passerade vissa gränser för hur man behandlar yngre kvinnor när man själv är i 60-årsåldern.

Övernattning: Gästehaus Schmelz, se hemsida här.
Trots ägarens beteende var vi nöjda med hotellet. Fräscht hotell med mycket bra frukostbuffé, bra läge, kul att få testa deras viner och om man kommer dit på sommaren finns det en pool.

Måndag (Wachaudalen- Grinzing i Wien- hemfärd )

Weissenkirchen- Wachaudalen

Vaknade upp på hotellet, frukost och en promenad i byn. Nästa stopp var endast 15 minuters bilväg bort- staden Krems.

Sedan tog vi bilen uppför en höjd för att få se utsikt över byn och Donaufloden.

Krems- Wachaudalen

Krems skulle jag inte benämna som en liten by som resterande samlingar hus längs med Donau i Wachaudalen utan Krems är med av en mindre stad.

Vi började med att stanna i utkanten av Krems som vi först trodde var stadskärnan. Troligen var det Krems gamla delar för när vi väl kört en bit efter det stoppet insåg vi att Krems är en ganska stor stad och stannade igen för att ta en promenad på huvudgatan med butiker och restauranger.

Bilder från promenaden på Krems gamla delar..

Bilder på Krems huvudgata i stadskärnan...

Langenlois- Wachaudalen

Efter Krems åkte vi 15 minuter med bilen till orten Langenlois som är känt för att ha en stor vinproduktion. Staden är liten och vacker och här kan man under skördetider på höstkanten få se små traktorer på gatorna fullastade med vindruvor.

En liten traktor fullastad med flaket fullastat med vindruvor

Loisium

Loisium är den största producenten på orten (en av de största i Wachaudalen) och här finns ett hotell, vinprovning och en guidad tur om hur vinproduktionen går till. Vi valde att stanna till och prova viner (jag kunde såklart inte pröva så mycket då jag skulle köra bil) men min kollega som är en riktig vinälskare provade desto mer.

Köpte med mig några viner hem

Grinzing- Wien

Nu hade det börjat spöregna så vi satte oss i bilen och började köra in mot Wien. Eftersom vi hade flera timmar över tog vi bilen genom centrala Wien till orten Grinzing som ligger i Wiens utkant. Det är gullig by och går/ kör man uppför backen från byn har man en helt fantastisk vy över Wiens stadskärna och vinodlingar.

Hemfärd

Vi var mycket nöjda med resan. Helt otroligt hur mycket vi hann se på så kort tid och vi kan varmt rekommendera att bila i Österrike.