söndag 30 april 2017

Delphi- Gamla stenar, vacker omgivning

När jag i början av 2017 satt och funderade över vad vårens resmål skulle bli kollade jag på olika städer i Europa som vi ännu inte besökt och vad som fanns att se i dess närområden. Och jag föll pladask för området Meteora som ligger inom ett rimligt avstånd från Aten. Jag har aldrig haft något direkt sug över att åka till Aten då jag inte hört så gott om staden. Men Meteora kändes klockrent och då såklart man passar på att även se Delphi och Aten under resan.

Reseupplägget-
21 April- Flög till Atens flygplats. Hyrde direkt en bil och sov en natt på ett hotell nära flygplatsen.
22 April - Fyra timmars bilresa till Meteora (separat inlägg).
23 April - åkte tillbaka mot Aten och på vägen tillbaka såg vi Delphi
24 och 25 April- Inne i Aten (separat inlägg)
26 April- Hemresa

Köra bil i Grekland

Att köra bil i Grekland är inte alls svårt. Det man skall tänka på är att det finns mycket herrelösa djur; hundar och katter i Grekland som ibland, främst inne i städer går längs med och över gator. Då grekerna är vana vid att köra på små serpentinvägar blir de lätt frustrerade över oss turister och gör helt galna omkörningar. Över heldraget och i kurvor med dålig sikt. Så det gäller att samarbeta för att undvika att det värsta händer. Överallt längs med vägarna ser man minnesplatser för personer som dött i trafiken vilket är oroande. Det ligger mycket skräp längs med gatorna.

Tullar
För att få köra på vissa vägar måste man betala tullavgift. Kostaden ligger mellan 0.60 och 3.25 euro. Se mer under budget. När man kommer körandes mot en tullstation skall man hålla höger och man kan inte betala med kort så se till att ha med dig kontanter i bilen.

Tanka
Det är inga svårigheter att tanka. På de flesta stationer kommer personalen ut och tankar åt dig.

Dag 3

Vi kom iväg från Meteora vid 1- tiden. Bilresan till Delphi tog 3,5 timme och var bitvis mycket vacker. Man kör i områden med öppna fält som påminner om Skåne, motorvägar och långa sträckor över höga berg och i vackra dalar, genom små byar och olivlundar. Det var inte lika mycket tullar på tillbakavägen som på ditvägen då vi inte åkte lika mycket motorväg.

Väl framme åt vi lunch i den närmsta byn som ligger mycket nära parkeringen in till Delphi.

Det var inte mycket turister när vi var där men det är det säkert under högsäsong. De flesta delarna av Delphi ligger innanför området som man behöver betala inträde för med den delen som de flesta förknippar med Delphi ligger faktiskt på andra sidan vägen och dit går man på en kvart från den stora parkeringen och ingången. Man kan också köra fram bilen så är det bara någon minut ner.

Folket
Grekerna pratar bra engelska och är trevliga och hjälpsamma. Hände att vi stod med en karta och såg förvirrade ut och då kom folk fram och frågade om vi ville ha hjälp.

Budget
Eftersom Grekerna blivit något brända ekonomiskt så är det flera restauranger och butiker som inte tar kort. Inte ens metron tar kort utan man måste betala kontant. Så var beredd på att du kommer behöva ta ut kontanter under resans gång.